dinsdag 31 januari 2012

Krekels goes Classic



"Classical Medley" By Buddy Greene (HARMONICA)
'Jesu, Joy Of Man's Desiring' van Johann Sebastian Bach, daarna Mozart's Piano Sonata in C, K. 545 - Allegro, als derde Rossini's William Tell overture (ook bekend als thema van 'The Lone Ranger')
Bekijk de afbeelding op ware grootte

zondag 29 januari 2012

1962 ♫ ♫ Cliff Richard And The Shadows



"The Young Ones" is geschreven door Sid Tepper en Roy C. Bennett, is de titelsong van de film 1961 The Young Ones en de soundtrack album. Het verkocht meer dan 2,6 miljoen exemplaren wereldwijd en stond de eerste weken van 1962 op nummer 1 van de hitparade

vrijdag 27 januari 2012

For Sephora Rosenberg Trio and Bireli

Gitaarsnaren

Helaas zijn niet alle afbeeldingen meer beschikbaar

Welke gitaar snaren moet ik kiezen?


Nylon en staal gitaar snaren
Ze bevinden zich in verschillende snaarinstrumenten: gitaren, banjo’s, basgitaren, violen, cello’s en piano’s. Snaren voor gitaren worden tegenwoordig gemaakt van staal of nylon, in tegenstelling tot vroeger, toen men ze vervaardigde uit schapendarmen. Het grootste verschil tussen nylon en stalen gitaar snaren is de spanning: nylon zijn op minder dan de helft van de spanning gebouwd van snaren op elektrische gitaren. Nylon vind je vooral op klassieke gitaren. Stalen vindt men met name op elektrische- en western gitaren. Net als bij nylon beïnvloedt het metaal van de wikkelingen de klank. Je kunt hierbij kiezen uit verschillende diktes, afhangende van onder andere persoonlijke voorkeur en de klank die je er uit wilt halen.

Soorten gitaar snaren - roundwound, flatwound, groundwound en compound
Je kunt de snaar ook op een andere manier van elkaar onderscheiden, namelijk door ze in te delen in roundwound, flatwound en groundwound snaar. Deze termen verwijzen naar de manier waarop de snaar omwikkeld is met extra draad, want hoewel een snaar voor het blote oog slechts een dunne draad is, zou alleen een ‘kale’ snaar niet praktisch zijn. Daarom bestaat hij uit een kern en een omwikkeling. De kern is vaak gemaakt van staal of nylon en de omwikkeling van wit of zilverkleurig roestvrijstaal, nikkel, nikkel-legering en verzilverd koper.

Roundwound gitaar snaren zijn meestgebruikt. De kern van de (nylon) snaar is (machinaal) omwonden met een lange, doorlopende, ronde draad. Deze geven een goede toon en een redelijk volume, zeker als ze net nieuw zijn. De Roundwound snaar kan zowel op akoestische als op een elektrische gezet worden;



Flatwound gitaar snaren verschillen van roundwound in het materiaal dat voor het omwinden van de kern gebruikt wordt. Voor flatwound is dit een plat metalen lint, met een veel gladder oppervlak dan de ronde draad van roundwound snaren. Het voordeel hiervan is dat er door minder wrijving met de vingers geen ‘piepende’ bijgeluiden ontstaan, maar een zachter geluid, vaak gekoesterd door jazz-gitaristen.



Groundwound gitaar snaren vormen de brug tussen roundwound en flatwound:
er wordt een ronde draad rond de kern gewikkeld, waarna deze plat gevijld en gepolijst wordt, om het oppervlak gladder te maken. Zo worden de voordelen van roundwound en flatwound snaren gecombineerd: er ontstaat een heldere toon en tevens een langere toon.



Compound gitaar snaren: de kern van een compound snaar is gemaakt van een combinatie van zijde en staal; de klank ervan ligt dan ook ergens tussen staal en nylon in. De hoogste twee zijn van onomwikkeld staal, terwijl de onderste vier een stalen kern hebben die eerst met een dunne zijdedraad is omwikkeld en vervolgens met een gewone staaldraad. Ze kunnen uitsluitend voor akoestische gitaren gebruikt worden.
Compound flatwound: dit is een flatwound snaar waarbij eerst een ronde draad om de kern gewikkeld is, en daaroverheen pas het platte lint. Dit type snaar wordt met name door jazz-gitaristen gebruikt;



Gitaar snaren – dikten
Ze zijn er in verschillende diktes, die aangegeven worden in duizendsten van een inch: ze zijn er van 009 tot 035 dik. Een setje met bijvoorbeeld 010-snaren is een setje waarvan de dunste snaar 0.010 inch dik is (ongeveer een kwart millimeter). De dikste snaar is ongeveer vijf keer zo dik. Een stalen snaar kan ook met naam benoemd worden in plaats van met hun diktes: extra light (010), light (012), medium (013) en heavy (014). Hoe dikker, des te zwaarder het speelt; om dezelfde toonhoogte te krijgen moeten de dikke gitaar snaren strakker aangedraaid worden dan de dunnere. 010-setjes worden veel gebruikt op elektrische gitaren. Bekende merknamen: Martin, D’Addario, Dean Markley, DR, Ernie Ball, Boston, Gibson, Fender GHS en SIT. Goede gitaarsnaren vind je normaal gesproken tussen de 8 en 22 Euro. Een goede en vaak duurdere snaar klinkt beter en blijft langer goed klinken.

Praktische informatie
1.Waarom gitaar snaren breken: Gitaarsnaren kunnen breken door onder andere de volgende oorzaken: de snaar staat te strak gespannen;hij is oud en daardoor minder elastisch; de bespeler hanteert een te harde aanslag; er zit een knik in de snaar, waardoor er een zwakke plek ontstaan is. Deze plek is te herkennen als een kleine bobbel, vlak voordat de snaar breekt. De knik ontstaat vaak bij het opzetten van de gitaarsnaren; er zitten scherpe randjes aan het zadel, de brug of de stangetjes van de stemsleutels

2. De levensduur van gitaar snaren:
Hoe lang ze mee gaan, hangt af van een aantal factoren:
De eigenschappen van je gitaarsnaren:
de kwaliteit; een goede (duurdere) snaar gaat langer mee dan minder goede (minder dure);
de dikte: hoe dikker de snaar, des te langer deze mee gaat;
de hoeveelheid ijzer die in de snaar zit: hoe meer ijzer, des te eerder de snaar begint te roesten;
de hoeveelheid nikkel die in de snaar zit: hoe meer nikkel, des te langer de snaar meegaat.
Je aanslag: Als je je gitaar snaren hard aanslaat (vaak met een hard plectrum) gaat de elasticiteit er eerder uit.
Wat je eet, drinkt en rookt: hierdoor wordt de zuurgraad van je zweet beïnvloed, dit kan je snaren in meer of mindere mate aantasten. Tips zijn: voor het spelen je handen goed met zeep wassen en na het spelen afvegen met een doek.
Hoe vaak en hoe intensief je speelt: hoe vaker je speelt, des te sneller je snaren hun soepelheid verliezen, waardoor ze rek gaan vertonen en de kwaliteit van de toon minder wordt. Een set gitaar snaren gaat ongeveer 25 speeluren mee en bassnaren 100 uren. Sommige professionele gitaristen schaffen voor elk nieuw optreden een nieuw setje aan, maar er zijn ook talloze gitaristen die jarenlang met dezelfde spelen en alleen nieuwe kopen als dit echt nodig is.
Of je je snaren na het spelen schoonmaakt: dit kun je doen door ze even te laten ‘klapperen’: even omhoog trekken van de hals en dan loslaten, waardoor het vuil uit de snaren schiet. Doe dit een aantal keren per snaar en de levensverwachting stijgt aanzienlijk!

Tips voor het maken van een keuze in gitaar snaren
De dikte van de snaar heeft bij een klassiek gitaar weinig invloed. Het gebruik van verschillende spanningen zorgt wel voor een ander geluid. Qua spanning kan gekozen worden tussen drie soorten nylon: light tension, normal tension en high tension. Hoe hoger de spanning, des te strakker en zwaarder de snaar speelt en des te helderder, duidelijker, met veel “attack” maar minder warm de klank wordt. De meeste merken bieden deze drie keuzes aan nylon gitaar snaren. Enkele bekende nylon-snaarmerken zijn Aranjuez, Augustine, D’Addario, La Bella, Boston, GHS, Hannabach en Savarez.

woensdag 25 januari 2012

Panfluit vergeten ?

Panfluit vergeten ? Misschien hebben we nog wel wat groenten in de koelkast liggen...



Bekijk de afbeelding op ware grootte

maandag 23 januari 2012

Leonard Cohen


Leonard Cohen geeft nieuwe track ‘Darkness’ vrij


Nadat we eerder bericht hadden over de comeback van de oude Cohen met de single ‘Show Me The Place’, kunnen we je nu verblijden met wéér een nieuwe track: ‘Darkness’. Beide nummers zullen verschijnen op ‘Old Ideas‘, de plaat die 31 januari uitkomt. Hier alvast het nummer ‘Darkness’, wat ook erg, tja..donker klinkt. Oordeel zelf!

Leonard Cohen – Darkness

Django Reinhardt

Gitarist Django Reinhardt wordt 102 jaar na zijn geboorte weer gevierd met tal van festivals.
Een duik in de wereld van de gypsy swing.
Op 23 januari is het 102 jaar geleden dat Django Reinhardt (1910-1953) werd geboren in een woonwagen kamp in Liberchies in Henegouwen.
In de concertzalen wordt die verjaardag gevierd met alweer de 18e editie van het festival Djangofolllies. En Canvas zette de grote gitarist in de kijker met de documentaire 'Django Reinhardt, three fingered lightning' van Christian Cascio, uitgezonden op 15 janauri jl.

Vuurwerk

Op zijn 18e raakte Django Reinhardt verlamd bij een brand in zijn woonwagen. Hij had net zijn eerste plaat opgenomen en een internationale doorbrak zou niet lang op zich laten wachten. Het duurde twee jaar voordat Django zich herpakt had. Twee ziekenhuisjaren waarin hij zichzelf opnieuw leerde gitaar spelen, maar dan zonder de verlamde pink en ringvinger van zijn linkerhand. Hij ontwikkelde noodgedwongen een eigen stijl die de geschiedenis in zou gaan als jazz manouche of gypsy swing. 'Three fingered lightning'. Vingervlug vuurwerk.

Hot jazz


De documentaire van Christian Cascio vertelt het verhaal van Django's leven en werk aan de hand van archiefbeelden, foto's en getuigenissen van de mensen die met hem werkten, met hem leefden en van hem hielden. Stéphane Grappelli, Louis Armstrong, Henri Salvador, André Hodeir, Martial Solal en ook Django's zoon Babik Reinhardt komen aan het woord. Ze vertellen over het belang van Django, over de gouden jaren van het Quintette du Hot Club de Jazz in Frankrijk, over het succes in Amerika, en over de muzikale rusteloosheid van Django. Maar ook zijn uitstapjes in de schilderkunst komen aan bod, en zijn weifelen tussen het luxe stadsleven of het avontuurlijke nomadenleven als zigeuner.

Genie

Django heeft iets gedaan wat maar weinigen kunnen. Hij was zo groot dat hij op zijn eentje een muziekgenre heeft doen ontstaan. Hij was een virtuoos gitarist met een groots gevoel voor lyrisme, evenwicht en structuur. Hij nam elementen uit de toen bestaande jazz, musette en zigeunermuziek en hersmeedde dit op een zo overtuigende originele en tijdloze manier dat men werkelijk van genie kan spreken. Hij geldt als één van de belangrijkste muziekhervormers uit de 20ste eeuw.
Dit zijn woorden van gitarist Waso De Cauter, de oudste zoon van Koen De Cauter, die op zijn beurt alles doet om de herinnering aan Django Reinhardt levend te houden. Koen De Cauter lag ook aan de basis van het festival Djangofolllies dat wordt georganiseerd door de mensen achter het Brosella festival 19 tot en met 28 januari.
Voor een andere documentaire "King of the Jazz Guitar" klik op Meer Lezen

zaterdag 21 januari 2012

Geschiedenis van de Nederlandse blues (1): Rob Hoeke

Halverwege de jaren zestig ontwikkelt zich, in navolging van Engeland, in Nederland een bluesbeweging. De eerste publiciteit krijgen de uit jazzkringen afkomstige Gay Pohl en Victoria Varekamp., die samen met Leo Unger en Antoine Gerson Lohman in ’65 het Loosdrechts Jazzconcours winnen. Eerder, in ’62, wint de Haarlemse boogie woogie-pianist en een van de belangrijkste r&b-pioniers Rob Hoeke hetzelfde festival.
Zijn Rob Hoeke Boogie Woogie Quartet (’59-’65) evolueert op natuurlijke wijze tot Rob Hoeke Rhythm & Blues Groep, waarmee hij hits scoort als Margio en Drinking on my Bed en dat een doorvoerhaven wordt voor later prominent geworden musici als John Schuursma, Jan Vennik en het onfscheidelijke ritmetandem Herman Deinum/Hans Lafaille. Verdwijnt in de loop van de jaren zeventig uit de spotlights, maar blijft nog decennia lang actief. Hij overleed in november ’99 na een kort ziekbed aan de gevolgen van maagkanker. Vlak voor zijn dood gaf hij in café Langs de Lijn in Bussum nog een afscheidsconcert, waar veel bevriende muzikanten optraden. Onder hen waren Herman Brood, Jan Akkerman en collegapianisten Erik-Jan Overbeek, Jaap Dekker, Henk Pepping en Gerbren Deves. Ook zijn zoons Ruben en Eric Hoeke traden hier op. Ruben heeft zijn eigen band, de Ruben Hoeke Band.


De Rob Hoeke's R&B group speelt Doublecross Woman op een cruiseschip dat van Zweden naar Nederland vaart. Deze 'clip' werd uitgezonden in het programma TWIEN, dat gepresenteerd werd door Thijs van Leer.
De groep was per definitie tegen playback, en toen dat echt moest, koos men ervoor dat zonder instrumenten te doen.
Bezetting:
Rob Hoeke, Willem Schoone, Jan Vennik, Will de Meijer, Jaap Jan Schermer

vrijdag 20 januari 2012

Johnny Otis

De Amerikaanse rhythm-and-blueslegende Johnny Otis is dinsdag op 90-jarige leeftijd overleden. Dat meldde de krant Los Angeles Times donderdag. Otis was de ontdekker van onder anderen Etta James en Little Richard en had in 1958 een hit met Willie And The Hand Jive. In 1994 werd hij opgenomen in de Rock and Roll Hall of Fame.

Otis, geboren in 1921, heette in werkelijkheid Ioannis Alexandres Veliotes. Hij was de zoon van een Griekse immigrant die een kruidenierszaak had in Berkeley in de staat Californië. Zijn broer was in de jaren '70 en '80 ambassadeur in Jordanië en Egypte. Ook al had hij Griekse wortels, hij voelde zich altijd meer aangetrokken tot de zwarte cultuur in Amerika. 'Ondanks alle moeilijkheden heeft de zwarte cultuur een prachtige rijkdom’, zei hij in 1979 in een interview.

Otis begon zijn carrière als drummer in diverse jazzorkesten en ging in de jaren '40 naar Los Angeles waar hij ging spelen bij de Kansas City Rockers, het huisorkest van Club Alabam aan Central Avenue. In 1945 stichtte hij zijn eigen band, die met Harlem Nocturne een jaar later een hit had. In 1947 opende hij in de zwarte wijk Watts een club waar zijn band optrad met zangers als Mel Walker en Little Esther Phillips.



Voor Etta James schreef Otis The Wallflower, ook bekend als Roll With Me Henry, dat haar eerste grote hit werd. Zijn beroemdste compositie was Every Beat Of My Heart, dat in 1952 door The Royals werd opgenomen, maar in de uitvoering van Gladys Knight & the Pips een hit werd. Zijn zoon Shuggie Otis begon zijn carriere op twaalfjarige leeftijd in zijn vaders band en bracht later nog drie albums onder eigen naam uit.

Otis was ook actief als presentator van The Johnny Otis Show, die voor het laatst in 2006 werd uitgezonden. Hij was voorganger in een door hem gestichte kerk, de Landmark Community Gospel Church, die midden jaren '90 werd opgeheven.

donderdag 19 januari 2012

Even voorstellen... (2)


Even voorstellen ?




En dit is 'm dan: Gerrit van de Krekels: beroemd vanwege zijn timing, enthousiasme en verbazingwekkende blaastechniek op de mondharmonica en panfluit. Hoewel hij ook een solocarrière ambieert, is hij zondermeer de muzikale leider van De Krekels.

maandag 16 januari 2012

zondag 15 januari 2012

Kamagurka

In de actualiteit


1962 ♫ ♫ De Twist

Helaas is de video van Chubby Checker niet meer beschikbaar

 
De muziek in 1962 werd beheerst door Elvis Presely, Cliff Richard, Anneke Grönloh en The Shadows.
The Beatles waren nog maar net begonnen, Mick en Keith repeteerden nog op hun slaapkamer.
Naast rock 'n roll werd de Twist een grote, maar tijdelijke rage. Onbetwist de populairste vertegenwoordiger was Chubby Checker. Vanaf 23 Maart 1962 staat Chubby Checker met dit nummer vier weken op de eerste plaats van de Nederlandse hitparade.
“Peppermint Twist”is een lied geschreven door Joey Dee en Henry Glover, opgenomen en uitgebracht door Joey Dee en The Starliters in 1961. Het lied borduurde voort op de Twist dansrage en de nachtclub The Peppermint Lounge en bereikte de 1e plaats.


vrijdag 13 januari 2012

Johnny Cash



At Folsom Prison is een live album uit mei 1968. Sinds zijn nummer "Folsom Prison Blues" uit 1955, wilde Cash optreden in deze gevangenis. Samen met June Carter, met wie hij een jaar eerder trouwde, en Carl Perkins en the Tennessee Three, nam Cash twee shows op in de Folsom State Prison in Californië, voor het eerst op 13 januari 1968.
Voor de video en een extra track:

dinsdag 10 januari 2012

Tussendoortje...



"Active Child is een band van drie personen met als gezichtsbepalende factor Pat Grossi. Hij speelt harp en zingt, met een curieuze, zeer hoge stem. Het resultaat klinkt gedreven en mystiek. Daar kun je van houden of niet, maar dat het bijzonder is staat vast. En vergeten doe je het ook niet makkelijk."
Met dank aan videovolt voor de tip.

maandag 9 januari 2012

Joan Baez (71)



The Night They Drove Old Dixie Down is een oorspronkelijk nummer van The Band.
Joan Baez (geboren 9 januari 1941) scoorde er eind 1971 een top 10 hit mee.
Voor Tekst:

zaterdag 7 januari 2012

De panfluit (deel 2)



Iedere maat panfluit brengt een andere grote, techniek, speelmannier en houding met zich mee. Hoe meer pijpen een panfluit heeft, des te groter de panfluit wordt.

Van oorsprong bestond de panfluit al voor de mens, in de natuur. Sinds de schepping van de aarde gaan er al stormen over land en zee. Op het land en aan de oevers stonden planten waaronder ook de bamboeplant. De bamboestengels braken over door stormen, en wat er bleef staan was een open holle bamboestengel. Als de wind hier overheen blies klonken er panfluitachtige klanken.
Sinds het ontstaan van de aarde is de panfluit over de hele wereld verspreid. Men vond en vindt panfluiten in meer dan 50 landen. Het was een specifiek instrument voor herders en soms dorpelingen. De ‘gecultiveerdere’ lagen van de bevolking, de adel, vonden de scherp klinkende panfluit maar niets. In de loop van de 18e eeuw veranderde dit, zeker in de provincies die bij het huidige Roemenië horen. De stadsmuzikanten (meestal zigeuners), vonden dit instrument wel interessant. Ze verbeterde het door de uitbreiding van ± 9 naar ± 20 pijpen. Ook gebruikten ze betere geïmporteerde bamboepijpen en intoneerden ze de panfluit opnieuw, om het in de amusementsorkesten te kunnen invoeren. Deze bestonden standaard uit viool, altviool, cimbaal, cobza (luitachtig instrument dat een tokkelbegeleiding produceert) en een contrabas. Deze orkesten speelden en spelen ook nu nog bij bruiloften, in cabarets, salons, en cafés. Vele Roemeense orkesten, die ook wel tarafs genoemd worden, zijn in de loop van de eeuwen internationaal bekend geworden.
Tijdens de Parijse wereldtentoonstelling van 1889 betoverde Anghelus Dinicu de bezoekers die van de hele wereld afkomstig waren. Een paar jaar later, raakte de Russische componist Nicolai Rimski-Korssakov in de ban van de panfluit en voegde in de partituur van zijn balletopera “Mlada” (1893) een solostem voor panfluit in. Bij de Parijse wereldtentoonstelling van 1937 en de New Yorkse wereldtentoonstelling in 1939 betoverde de nu wereldberoemde Fanica Luca miljoenen mensen.

Voor deel 1 klik hier.

donderdag 5 januari 2012

1962 ♫ ♫ The Beatles met Tony Sheridan

Vandaag 50 jaar geleden verscheen de eerste single van The Beatles, samen met Tony Sheridan
Opgenomen (waarschijnlijk) 22 juni 1961 in Hamburg.



Op 22 juni 1961 in Hamburg nemen zij de single "My Bonnie" / "The Saints" op onder de naam The Moondogs (of The Silver Beatles). Op 5 januari 1962 verscheen de single ook in Engeland, dus nog voor Love Me Do.

Bert Kaempfert is in de 60-er jaren één van de bekendste bandleiders, van wie nummers als Spanish Eyes en Red Roses For A Blue Lady wereldberoemd zijn. Ook produceert hij in 1961 de single My Bonnie, de allereerste opname sessie met The Beatles wanneer zij in Hamburg spelen, die in Duitsland door Polydor wordt uitgebracht. Op het label van het plaatje staat als uitvoerende artiesten genoemd: Tony Sheridan & The Beat Brothers. De opnamen zijn op 22 Juni 1961 in Hamburg gemaakt. My Bonnie wordt een Top 10-hit in de Duitse hitparade. In Januari 1962 wordt de single in Engeland uitgebracht. Als groepsnaam staat dan op het label: Tony Sheridan & The Beatles.

Tony Sheridan: Vocal, John Lennon: Guitar, Vocal, Paul McCartney: Guitar, Vocal, George Harrison: Lead Guitar, Background Vocal, Stuart Sutcliffe: Bass, Pete Best: Drums.

dinsdag 3 januari 2012

LP Hoes Quiz

Welk detail zien we hier ? Vanaf welke LP hoes kijkt dit oog  ons aan ?

Uw oplossing kan naar onze Facebook-site:

UPDATE: 1 goede inzending ontvangen

zondag 1 januari 2012

JaarThema: 1962

195519561957195819591960196119621963196419651966196719681969197019711972197319741975197619771978197919801981198219831984198519861987198



"Moon river" gecomponeerd door Johnny Mercer (teskt) en Henry Mancini (muziek) won de Grammy Award voor beste song van 1962. Het werd gebruikt als thema voor de film Breakfast at Tiffany's.
Deze versie stond in de eerste weken van 1962 nummer 1 in Engeland.

195519561957195819591960196119621963196419651966196719681969197019711972197319741975197619771978197919801981198219831984198519861987198