donderdag 9 februari 2012

Johnny Cash & Nick Lowe



Zijn hele carriere al is de Britse zanger Nick Lowe op zoek naar de perfecte popmelodie. Van Johnny Cash kreeg hij de tip om vooral zichzelf te blijven. Door een speling van het lot werd Lowe de schoonzoon van Johnny Cash, nadat hij was getrouwd met dochter Carlene Carter, wier platen hij had geproduceerd. Het huwelijk hield niet lang stand, maar Lowe bracht genoeg tijd met Cash door om tips over het songschrijversambacht mee te krijgen.
"Hij kwam met het aloude cliche dat waardevolle muziek alleen gemaakt kan worden door mensen die zichzelf blijven. Nu ik ouder word, zie ik steeds scherper dat Cash gelijk had. Johnny Cash nam mijn lied The Beast In Me op omdat hij zag dat ik mij nergens achter verschool; dat ik iets zinnigs over de menselijke natuur te zeggen had.



9 februari verschijnt Nick Lowe's " The Old Magic"
(c) nrc 2 februari 2011 jan vollaard