Eind jaren zestig richten Bram Vermeulen en Freek de Jonge het progressieve cabaretduo Neerlands Hoop op. Het duo is niet alleen vernieuwend, maar trapt ook tegen heilige huisjes. Neerlands Hoop neemt geen blad voor de mond en staat bij veel mensen te boek als brutaal en hard. De groep roept dan ook bewondering als verguizing op. Wat Neerlands Hoop verder bijzonder maakt, is dat zij in hun programma’s een belangrijke plek inruimen voor popmuziek. Neerlands Hoop is de eerste groep die cabaret met popmuziek samensmelt. In het voorjaar van 1968 debuteert Neerlands Hoop met het programma Neerlands Hoop In Bange Dagen. De gelijknamige plaat verschijnt twee jaar later. In 1969 echter wordt de single Zeven Ballen En Een Piek uitgebracht, waarop Freek en Bram begeleid worden door het trio Thijs van Leer aangevuld met Jan Akkerman, die later furore maken als Focus. Neerlands Hoop gaat ook met een echte popgroep optreden, bestaande uit Jan de Hont (ex-Maskers), drummer Harry Heeren (ex-Lords) en de jeugdige gitarist Thé Lau (The Scene). In 1976 nemen Freek en Bram de plaat Hoezo Jeugdsentiment op, een LP met Nederlandstalige bewerkingen van popklassiekers. Kortom: Neerlands Hoop neemt een bijzonder plek in omdat zij de weg hebben geplaveid voor talloze groepen die cabaret en popmuziek samenbrengen, zoals later Arthur Umbgrove, Acda & De Munnik of Veldhuis & Kemper.