Normaal ligt de nadruk op toonladdereigen akkoorden. Als laddereigen drieklanken heb je drie typen akkoord gezien:
- majeur: grote terts + kleine terts ( C: c-e-g )
- mineur: kleine terts + grote terts ( Cm: c-eb-g )
- verminderd: twee kleine tertsen: ( Co of Cdim: c-eb-gb )
- vermeerderd: twee grote tertsen ( C+of Caug: c-e-g# )
- hardverminderd: grote terts+verlaagde 5 (C- of C5b C(-5): c-e-gb )
- voorhouding: verhoogde 3: (C4 of Csus: c-f-g )
uitbreiding met kleine terts
- C7 c-e-g-bb C-dominant-septiem
- Cm7c-eb-g-bb C-mineur-septiem
- CO7 c-eb-gb-a C-verminderd-septiem
- CΔ c-e-g-b C-groot-septiem (ook CM7, CMaj7)
- CmΔ c-eb-g-b C-mineur-groot-septiem (ook CmMaj7, CmM7)
- Cø c-eb-gb-bbC-halfverminderd-septiem (ook Cm7b5)
- C9 c-e-g-bb-dC-dominant-none
- Cm9c-eb-g-bb-d C-mineur-none
- Cm11c-eb-g-bb-d-f# C-mineur-elf
- C13c-e-g-bb-d-f#-a C-dertien
- C6c-e-g-a C-zes
- Cm6c-eb-g-a C-mineur-zes
We hadden al gezien dat gemakshalve losse noten en harmonisch verwisseld kunnen worden. Ook bij akkoorden kan iets dergelijks gebeuren. Met evenveel recht kan een akkoord bestaande uit g#-b-d-f een G#Oakkoord genoemd worden als een AbO akkoord ( g#=ab ) Bij deze verminderd-septiem akkoorden is nog meer aan de hand. Een Bo akkoord bestaat uit b-d-f-g# en dus uit dezelfde noten als G#O. Ook DO en FO zijn enharmonische verwisselingen van dit zelfde akkoord.
In feite bestaan er maar drie wezenlijk verschillende verminderd-septiem akkoorden:
- Co = Ebo = F#o = Ao ook D#o resp. Gbo
- C#o = Eo = Go = A#o ook Dbo resp. Bbo
- Do = Fo = G#o = Bo ook Abo
Iets dergelijks kun je aantreffen bij de vermeerderde akkoorden:
- C+ = E+ = G#+
- C#+ = F+ = G#+
- D+ = F#+ = A+
- Eb+ = G+ = B+
- I6 = VIm7 C6 : c-e-g-a = Am7 : a-c-e-g
- IIm6 = VIIm7(5b) Dm6 : d-f-a-b = Bm7(5b): b-d-f-a
Een vermeerderd (ook wel overmatig) akkoord kan in de majeur toonladder nooit laddereigen zijn; geen van de majeur akkoorden is in de toonladder vermeerderd te maken. Bijv. in C groot: C+ krijgt een laddervreemde G#, G+ krijgt een D#, en F+ een C#. Wanneer kun je zo'n vermeerderd akkoord dan gebruiken? Dit kan bijvoorbeeld als vervanging van het dominant-septiemakkoord (mits de melodie e.e.a. toelaat.) Doorgaans gebruik je om van G naar C te gaan het G7 akkoord met als trekkende noten de b (naar c) en de f (naar e). Met een G+ akkoord kan het ook; de laddervreemde d# trekt naar de laddereigen e.
Het gebruik van groot-septiem akkoorden heeft vaak als gevolg dat de harmonie als het ware blijft "zweven". De aanwezigheid van zowel een c als een b in bijvoorbeeld een CΔ lijken elkaars effect op te heffen. De c wil (in de toonladder) naar b. De b naar c. Met andere woorden, ook al wordt aan het verzoek voldaan, dan nog is de spanning niet verdwenen. Merk op dat zowel op I als op IV een laddereigen groot-septiem akkoord te gebruiken is (in C: CΔ en FΔ). Mineur groot-septiem akkoorden zijn meestal niet laddereigen; alleen AmΔ is laddereigen in Am in melodische/harmonische variant. In de oorspronkelijke mineurtoonladder (zonder verhoogde septiem) zijn alle mineur groot-septiem-akkoorden laddervreemd.
Akkoorden kun je in verschillende "ligging" spelen, immers een C-akkoord bestaat uit c-e-g en kun je als c-e-g (grondligging), e-g-c en g-c-e spelen. Met name ingewikkelder akkoorden klinken niet in alle liggingen even bruikbaar; de noten die je wilt laten opvallen kunnen het beste zo hoog mogelijk in het akkoord liggen. C7 gespeeld als bb-c-e-g "wringt" meer dan c-e-g-bb (vanwege de secunde bb-c) het laatste lost ook nadrukkelijker op naar F: c-f-a beide leidtonen e-f en bb-a liggen zo hoog mogelijk.
c-e-g-bb naar f-a-c is veel minder nadrukkelijk.