woensdag 13 juni 2012

Nederbiet

Nederbiet is de muziek van Nederlandse bands in de periode 1964-1969. Het is een samensmelting van de Indorock en de muziek die opgepikt wordt uit Engeland. Gitaren spelen een belangrijke rol in de Nederbiet. Die kent haar bloeiperiode tussen 1964-1968; misschien wel de meest creatieve uit de Nederlandse popmuziekgeschiedenis.
Aan het begin van de jaren zestig wordt er door jongeren al volop muziek gemaakt in ons land. Onder invloed van veel jonge Indonesische muzikanten is er zelfs sprake van een echte rockrevolutie; de Indorock. Vanaf 1963 wordt Nederland overspoeld door muziek uit Groot-Brittannië. The Beatles, The Kinks en The Rolling Stones veroveren ons land en dat heeft gevolgen voor de Nederlandse muziekscene. Overal worden beatbands opgericht en bijna iedere stad of dorp heeft z´n plaatselijke beatgroep. Het gaat meestal om viermansformaties, die de Merseysound imiteren. Maar omdat dankzij de Indorock al een warme belangstelling bestaat voor de Amerikaanse rock 'n' roll en blues, worden die invloeden als vanzelf in de sound geïntegreerd. De Nederbiet kent rond 1965 twee grote broedplaatsen. Allereerst is daar Den Haag. Daar hebben drie bands het voor het zeggen. The Golden Earrings, The Motions en Q65. die groepen staan dan aan het begin van hun glansrijke carrières. In Amsterdam zijn ZZ & De Maskers, bedacht door Bob Bouber, al sterren van internationale allure. Ze hebben dan al een hit achter de rug met Dracula en spelen in Engeland de zalen plat. Ook The Outsiders van Wally Tax boeren in die dagen goed.



Dat Nederbiet in Den Haag echt kan wortelen heeft te maken met een aantal factoren. Allereerst is er natuurlijk het grote talent van enkele muzikanten. Maar het pionierswerk van Fred Haayen is minstens zo belangrijk. De magazijnbediende van de lokale vestiging van Polydor haalt een aantal acts bij het label en zorgt voor ongekende successen, ook internationaal. Daardoor storten de andere platenmaatschappijen zich op alles en iedereen dat een gitaar vasthoudt. Airplay is er genoeg, want zeezender Radio Veronica duikt op de Nederlandse producties, al dan niet geholpen door douceurtjes van de labels. Feit is in ieder geval wel dat veel DJ´s van het station op de één of andere manier betrokken zijn bij veel bands. Tenslotte zorgen de nieuwe muzikanten ook nog eens voor een (kleine) economische impuls, vooral omdat er veel aan hun doelgroep, de jongeren, te verdienen valt.
Op muzikaal vlak gaat het rond 1967 prima met de Nederbeat. Nieuwe talenten dienen zich aan. Vooral de Haagse school doet het goed met successen voor The Shoes, Tee-Set en Sandy Coast. Robbie van Leeuwen heeft dan The Motions vaarwel gezegd en begint een tweede, zeer succesvolle carrière met Shocking Blue. Het noorden levert een bijdrage met The RO-D-YS en het Amsterdamse Het van Bob Bouber scoort twee Nederlandstalige hits. Na 1968 verliest de Nederbiet het rauwe karakter. Er wordt, soms tot vervelends toe, geëxperimenteerd en onder invloed van geestverruimende middelen gaan veel bands op de psychedelische toer.



Aan het begin van de jaren tachtig komt een aantal Haagse Nederbiet-bands opnieuw bijeen voor een reünie, de Haagse Beatnach. Het is het begin van een trend, want tot op de dag van vandaag herrijzen Nederbiet-acts bij bosjes, overigens maar zelden in de originele bezetting. In 1986 verschijnt er in Amerika een Nederbiet-verzamelplaat. Want vooral in het underground-circuit en op de College Radio-stations is het genre populair. De Amerikaanse bands The Lyres en Nirvana coveren songs van The Outsiders en Shocking Blue. De uitgave van de verzamelbox Beat, Bluf & Branie door Hunter Music in 2002 luidt een herwaardering voor de Nederlandse beatmuziek in. De box is een verkoopsucces. Vanaf dat moment raakt ook de term Nederbiet in zwang. Vanaf 2003 zijn in het clubcircuit de Nederbietels te zien, die uitsluitend werk uit die periode coveren.