De doorbraak op wereldniveau krijgt in '65 gestalte door middel van tournees door Ierland, Australië, Nieuw-Zeeland, het Verre Oosten en voor de derde maal de Verenigde Staten. Uit alle hoeken van de wereld blijven de berichten over rellen en politiecharges tijdens Stones-concerten en de reactie van het establishment dat er schande van spreekt, binnenstromen.
In januari '65 verschijnt The Rolling Stones Vol. 2, dat weer talloze r&b-klassiekers bevat, alle verpakt in het typische, rauwe en harde Stones-geluid. In juni worden opnamen gemaakt voor de eerste live-EP. Hetzelfde jaar wordt manager Oldham naar de achtergrond geschoven door de komst van de Amerikaanse accountant Allen Klein. De grootste hits scoort de groep dat jaar met de singles The Last Time en (I Can't Get No) Satisfaction. De discografen zitten inmiddels met de handen in het haar door de release van twee verschillende LP's (een Amerikaanse en een Engelse) onder dezelfde titel: Out Of Our Heads. Met het voor het eerst geheel zelfgeschreven Aftermath, een plaat die bol staat van hooghartige mannelijkheidsbetuigingen, worden dezelfde toeren uitgehaald als met Out Of Our Heads, hetgeen wederom twee van elkaar verschillende LP's oplevert.
Na Get Off Of My Cloud, dat in '65 een nummer 1-hit wordt, en 19th Nervous Breakdown uit '66, dat dezelfde weg gaat, is het vooral het keiharde, surrealistische Have You Seen Your Mother Baby, Standing In The Shadow, uitgebracht in september, dat de aandacht trekt, mede door de publikatie van de grensoverschrijdende hoesfoto van de Stones gehuld in vrouwenkleren. Het van mei daterende Paint It Black, met Brian Jones op sitar, is het eerste signaal van de komende vrijages met attributen uit het oosterse rariteitenkabinet (drugs, meditatie en de Maharishi; vergelijk: The Beatles). Op 26 maart ziet Nederland ten tweeden male de Stones; ditmaal kraaien niet de rockers het oproer in Den Bosch, maar de 'nieuwe generatie' van naoorlogse ontevredenen, studenten en toekomstige provo's. Eind september ontvangen de vijf Stones twintig gouden platen. In '67 verschijnen er twee LPs, Between The Buttons in januari en Their Satanic Majesties Request in december; beide zijn ongelukkig getimede pogingen van de groep zich los te weken van de rock en r&b.