zondag 5 juli 2015

Beknopte geschiedenis van de populaire muziek (deel 6)

Underground

Protestsong en folkrock

In de USA kent even na het midden van de jaren zestig, in het verlengde van de folk-song, de protestsong- en folk-rock-beweging (The Byrds) haar hoogtepunt.



San Francisco

Vanaf 1966 heeft zich het zwaartepunt van de creatieve popmuziek verlegd naar San Francisco. Gegroeid uit een traditie van live-optredens (Big Brother en The Holding Company, Grateful Death, Jefferson Airplane) is rock-muziek daar meer dan ooit tot een levensstijl gemaakt, opgenomen in een totale levenswijze, synoniem geworden van een ideologie ook, nl. deze van de hippie- of flower power-filosofie, aangehangen door diegenen die door het establishment met de term ‘langharig, werkschuw tuig’ worden bedacht en waarin alternatieve levenswijzen, eetgewoonten, kleding, politiek, niet westerse culturen en druggebruik (psychedelic rock) samen met de muziek tot een ‘underground’- cultuur uitgroeien (The Doors). De ‘ondergrond’ komt aan de oppervlakte op festivals in de natuur, zo op het Montery festival (1967, San Francisco: the summer of love – de term summer of love zullen we opnieuw aantreffen eind jaren tachtig in de house-scène) en vooral op het Woodstock-festival in 1969 (Jimi Hendrix; ‘three days of love, peace and music’ – andermaal zullen we later een Love Parade opnieuw zien optreden binnen de house-cultuur, ditmaal niet teruggetrokken in de natuur, maar in de stad). De hippie-droom wordt hetzelfde jaar al meteen de kop ingedrukt op het helse Altamont-festival, waar door het optreden van de 'ordehandhavende’ Hell's Angels een dode valt.

Kosmische muziek
Naast verfijning zal de rock-muziek nu ook een groeiende teatralisering ondergaan. De muziek simuleert vaak een psychedelische of drugervaring of een trip door de kosmos (Pink Floyd). Hier liggen de aanzetten van een stuk door het gebruik van elektronika beïnvloede popmuziek, wiens ijl-glijdende klanken van synthesizers 10 jaar later vooral in West-Duitsland een bron van inspiratie zullen vinden in de zogenoemde kosmische muziek (Tangerine Dream).



Surf en country-rock

De jaren zestig kunnen niet ver1aten worden zonder te verwijzen naar de samen met de Europese popuitbarsting tot ontwikkeling gekomen surf-sound (Beach Boys) die geassocieerd is met de Californische strandcultus en, vervolgens, naar de geactualiseerde country-stijl, bekend als country-rock (gepolijste sound van The Eagles in Los Angeles).