zondag 1 oktober 2017

Geschiedenis van de Nederlandse popmuziek (7)

In de jaren negentig groeit Nederland steeds meer uit tot een multiculturele samenleving. Voor het eerst doen groepen met een Turkse of Marokkaanse achtergrond van zich spreken (East Meets West, Jeunes Turcs, Raïland, Noujoum Rai). De tweede generatie Surinamers en Antillianen doet van zich spreken in o.a. Fra Fra Sound, Super & The Allstars, P.I Man & Memre Buku, E-life en Postmen. Hiphop krijgt een Nederlandstalige variant met de Osdorp Posse, Spookrijders, Extince, Brainpower, Ross & Iba en Def Rhymz.

Het nieuwe millennium wordt ingeluid met een succesvolle reünie van Doe Maar, dat zestien maal Ahoy vult. Het toont aan dat popmuziek niet meer alleen jongerencultuur is maar generaties kan overstijgen. Ook Boudewijn de Groot keert succesvol terug voor het voetlicht. Daaruit verdwijnt Herman Brood die op 11 juli 2001 een einde aan zijn leven maakt door van het dak van het Amsterdamse Hilton Hotel te springen. Ondertussen groeit Bløf uit tot een topact, net als het voormalige Volendamse kindsterretje Jan Smit. In zijn kielzog breken ook zijn dorpsgenoten Nick & Simon en de 3J's door. Dat Nederlandstalig ook samen kan gaan met een eigenzinnige stijlopvatting bewijzen de theaterrockgroep De Kift en multi-instrumentalist Spinvis.