maandag 25 december 2017

Septiemakkoorden...en nog een paar

Tussen de buitenste noten van een septiemakkoord is er een septiem, bv. in de toonladder van
C: c – e – g - bes.
Een septiemakkoord kan viermaal worden omgekeerd. De eerste omkering noemt men het kwintsextakkoord (6/5), de tweede omkering het terts-kwartakkoord (4/3) en de derde omkering het secundeakkoord (2). De namen van de omkeringen van septiemakkoorden zijn eenvoudig te onthouden: ze duiden steeds op de plaats waar zich de dissonant (= secunde) bevindt. Bij een kwintsextakkoord bv. bevindt zich de dissonant tussen de kwint boven de grondtoon en de sext boven de grondtoon; bij een secundeakkoord tussen de prime boven de grondtoon (feitelijk overbodig) en de secunde boven de grondtoon.

Ook hier geldt: octaafverplaatsingen en verdubbelingen veranderen alleen de verschijningsvorm, maar niet het akkoord en de omkering zelf. De omkering wordt alleen bepaald door de bastoon, niet door de bovenstemmen:

De belangrijkste akkoorden
  • · C: Grote drieklank (bv. c – e – g).
  • · C6: Grote drieklank met toegevoegde (grote) sext (bv. c – e – g – a).
  • · C+: Overmatige drieklank (bv. c – e - gis).
  • · Cm: Kleine drieklank (bv. c – es – g).
  • · Cm6: Kleine drieklank met toegevoegde (grote) sext (bv. c – es – g – a).
  • · C7: Dominantseptiemakkoord (bv. c – e – g – bes).
  • · C7+: Overmatig dominantseptiemakkoord (bv. c – e – gis – bes).
  • · Cmaj7: Groot septiemakkoord (bv. c – e – g - b).
  • · Cm7: Klein septiemakkoord (bv. c - es – g – bes).
  • · Cdim: Verminderd septiemakkoord (bv. c – es – ges – bes).
In een voorhoudingsakkoord ('sus-akkoord') is de terts vervangen door een kwart of grote
secunde, bvb.: Csus2 (c - d – g), Csus4 (c – f – g), Csus2,4 (c – d - f – g), C7sus4 (c – f - g – bes) en
C7sus4 (c – d – g – bes).

Afbeeldingsresultaat voor crazy acoustic guitar player