dinsdag 22 mei 2012

Gypsy Jazz & Swing (deel 2)

Roma hebben de naam muzikaal te zijn. Een bruiloft in Bulgarije of Servië is mislukt zonder een goed zigeunerorkest. Er worden verschillende redenen genoemd voor die opvallende muzikaliteit.

1) Vanwege discriminatie waren veel andere beroepen niet haalbaar voor Roma.
2) De Roma hebben een orale cultuur. Geschiedenis wordt niet opgeschreven maar opgeslagen in liederen die van generatie op generatie worden doorgegeven.
3) Muzikanten moeten rondtrekken van optreden naar optreden om geld te kunnen verdienen, dit sloot aan bij het zwervende leven van de Roma.
4) Muziek neemt een belangrijke plaats in in het leven van de Roma. Kinderen wordt vanaf hele jonge leeftijd geleerd om een instrument te bespelen.


De Roma hebben muzikale tradities uit alle landen opgepikt. Een kenmerk is de grote virtuositeit en het soms razendsnelle spel op hun instrument. Django Reinhardt en Paco de Lucía (gitaar), Kálmán Balogh en Toni Iordache (cimbalom), Sandor en Roby Lakatos (viool) en Boban Markovic (trompet) worden tot de beste spelers van hun instrument gerekend. Zigeuners speelden een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de flamenco en muziekwetenschappers zijn het er over eens dat de Roma een grote invloed hadden op klassieke componisten (denk aan Liszt en Bartók), jazz, klezmer en andere Europese volksmuziek. Zelfs in de muziek van de Nieuwe Wereld, zoals de Mexicaanse mariachi, tango en Cubaanse son is de muzikale invloed van zigeuners nog te horen.

Nog even over het gebruik op deze blog van de termen ‘zigeuner’ en ‘zigeunermuziek’. We zijn ons bewust van het feit dat sommige Roma de term ‘zigeuner’ denigrerend vinden. Evenwel zijn er ook genoeg Roma die beide termen door elkaar gebruiken en de term ‘gypsy’ wordt nog altijd ingezet om hun muziek te verkopen. Daarom worden alle drie die termen door elkaar gebruikt.

Voor deel 1 klik hier.