woensdag 2 december 2015

Wat is Blues Muziek ? (deel 2)

Door de opkomst van de rock and roll en de latere reguliere popmuziek, met The Beatles voorop, lijkt de blues langzamerhand in de vergetelheid te raken. Goed, begin jaren zestig van de vorige eeuw maken countryblues-artiesten als Son House, Sleepy John Estes, Mississippi John Hurt en Skip James hun opwachting tijdens het baanbrekende Newport Folk Festival in Amerika. Maar daar worden deze bluespioniers door het overwegend blanke studentenpubliek toch vooral gezien als curieuze relikwieën uit een ver veleden. Dat is ook de reden dat jonge zwarten zich massaal van de blues afkeren. Zij zien het als de muziek van hun grootouders die ze associeren met slavernij en onderdrukking. In navolging van de heersende moraal en liberalisering van het politieke klimaat eisen ze respect. Say It Loud, I'm Black And I'm Proud, luidt het motto naar de gelijknamige song van James Brown. Soul en funk vormen van nu af aan hun muzikale wapens.



Ondertussen hebben blanke muzikanten de blues geadopteerd. In Amerika schieten witte bluesgroepen als paddestoelen uit de grond en in Engeland voltrekt zich als kielzog van de Beatlemania de door Chris Barber, Alexis Korner en John Mayall met zijn Blues Breakers, waarin o.a. Eric Clapton en Peter Green van Fleetwood Mac emplooi vinden, de Britse Bluesboom. Het is wrang om te moeten constateren dat tal van latere blanke Amerikaanse bluesartiesten zich in eerste instantie door hen hebben laten inspireren en pas later ontdekten dat de ware roots van de blues in hun eigen geboorland gegrondvest zijn.

Gedurende de tweede helft van de jaren zeventig en het begin van de jaren tachtig leidt de blues, in de schaduw van disco, punk, new wave en aanverwante "hippe" stijlen een sluimerend bestaan. Het heilige vuur is echter nog lang niet gedoofd. Doorbijters als inmiddels ter ziele gegane helden als Luther Allison, Johnny Copeland, Buddy Guy en Junior Wells houden de fakkel met veel verve brandend. Hun onbuigzaamheid werpt zijn vruchten af. John Lee Hooker maakte met behulp van een aantal contemporaine artiesten zelfs een grandioze comeback, terwijl de betreurde Stevie Ray Vaughan en aanverwante navolgers er mede debet aan zijn dat zich medio jaren '80 een herwaardering van het genre voordoet.



Rond de eeuwwisseling maak de blues een ongekende bloei door. Zowel alternatieve als meer tradioneel ingestelde kringen omarmen het genre, terwijl zich ook steeds meet zwarte vertolkers aan het front melden. De cd-uitgaves zijn haast niet meet biuj te benen, concerten worden druk bezocht en festivalorganisatoren doen goede zaken. De onvoorspelbare machinaties die het muziekwereldje draaiende houden indachtig zal dat natuurlijk niet eeuwig blijven duren. Grootse gevoelens en diepe emoties zijn echter van alle tijden. Onverulde verlangens en het onontkoombare noodlot; de roep om loutering zal nooit verstommen. En dan biedt enkel nog de bovenaardse oerkracht van de blues soelaas.