Als in 1949 Nederlands-Indië zelfstandig wordt, komt een groot aantal Indiërs mee met hun voormalige regenten en opdrachtgevers naar Nederland. Het opbouwen van een nieuw bestaan in hun nieuwe vaderland blijkt niet gemakkelijk. In die sombere jaren vijftig brengt de muziek uitkomst. Qua ontwikkeling van de popmuziek zijn de Indonesiërs op dat moment veel verder dan de Nederlanders. Ze zijn bekender met de blues en de country en blijken in staat de invloeden uit de eigen muziekcultuur moeiteloos in te passen. Zo ontstaat de Indorock, een mengeling van country, krontjong en de elektronische gitaarmuziek van, bijvoorbeeld, Les Paul. Bands, vaak al in het eigen land actief, vinden hier snel plekken om te spelen. Dat heeft ook te maken met de in Nederland nog talrijk aanwezige Amerikaanse militairen. De Indorockers blijken prima in staat de Yanks te vermaken met optredens die veel weg hebben van shows die de jongens thuis gewend zijn.
Totdat Peter Koelewijn in 1960 een hit heeft met Kom Van Dat Dak Af is rock 'n' roll in Nederland een randverschijnsel, dat zich afspeelt in rokerige achterafzaaltjes. Daar moet de Indorock wedijveren met de jazz; het speeltje van de alternatieve jongeren. In 1958 breken de Tielman Brothers op enige schaal door na een optreden tijdens de Wereldtentoonstelling in Brussel. De groep rond de vier broers Tielman zal tot 1963 het gezicht bepalen van de Europese rock-'n'-roll. De roem van de band is buiten de landsgrenzen groter dan in hun nieuwe thuisland. In Duitsland zijn de broers een sensatie. Ze spelen in hetzelfde clubcircuit als The Beatles en de overlevering wil dat George Harrison diep onder de indruk was van, vooral, podiumbeest Andy. In enkele publicaties wordt aangehaald hoe de ex-Beatle vol bewondering spreekt over 'Andy, The Indo Man'. Ook Haagse bands The Crazy Rockers en Javalins maken in Duitsland furore.
Daarnaast zijn veel Indo-muzikanten actief in instrumentale bands. Die doen opgang door het succes van The Shadows en The Ventures. The Jumping Jewels, ooit de begeleidingsband van Johnny Lion, zijn daar een voorbeeld van. Tussen 1961 en 1963 is de Indorock big business. Bands schieten als paddestoelen uit de grond en in het kielzog van de rockers boeken ook Indonesische sterren als de Blue Diamonds en Anneke Grönloh succes. Als in 1964 The Beatles definitief doorbreken en met andere bands zorgen voor de Britse Beatinvasie, raken de Indorockbands in de versukkeling. Ondanks dat vinden veel muzikanten emplooi bij nieuwe (Haagse) beatbands.