donderdag 30 mei 2013

Het buigen van noten

Een van de meest karakteristieke technieken van bluesharp is het buigen van noten. Dat maakt de boel lekker jankerig, lekker blue. Bovendien kun je de ontbrekende noten (die niet standaard op de harp zitten) toch spelen. Zo zitten er in allerlei standaard/typische blues-loopjes zogenaamde “blue notes”, die je alleen door buigen kunt spelen. Als je kijkt naar de eerste 4 gaten van de harp, heb je in totaal 8 verschillende noten tot je beschikking, nl. vier Blow en vier Draw holes. Eigenlijk zijn het maar 7 verschillende noten, want de 2 Draw en de 3 Blow zijn dezelfde noot. Maar als je je noten kunt buigen, kan je op de eerste 4 gaten in totaal 14 noten spelen. Dat is het dubbele aantal!

Hoe buig je de noten?

Noten buigen doe je door een samenspel van mondholte, tong, kaak en ademhaling. Het beste is eerst eens te fluiten, te hummen of te neurien en de toon vervolgens langzaam te laten zakken. Wees er bewust van wat je op zo’n moment doet met je mond, je tong, je wangen, je keel, je kaak, etcetera. Het zijn heel kleine bewegingen: je kaak zakt wat, je tong gaat meer naar achter, de luchtdruk gaat wat naar achter, etcetera. Na wat droogzwemmen, probeer het ook op de harp.


Op de C-harp die we gebruiken is de 4Draw voor veel mensen het meest eenvoudig te buigen. Doe dit met de “lip pursing” methode:

· tuit je lippentuit je lippen
· speel de 4 Draw terwijl je tong bijna de opening in je mond afsluit.speel de 4 Draw terwijl je tong bijna de opening in je mond afsluit.
· denk en speel in gedachten iiiiiiiiii terwijl deze noot klinktdenk en speel in gedachten iiiiiiiiii terwijl deze noot klinkt
· denk en speel in gedachten oeoeoeoeoe en laat de noot een halve toon zakken. Je tong trekt zich wat terug, je kaak zakt wat.denk en speel in gedachten oeoeoeoeoe en laat de noot een halve toon zakken. Je
tong trekt zich wat terug, je kaak zakt wat.
· je hebt nu de 4’ te pakken!je hebt nu de 4’ te pakken!
· (als je de 4’ hebt gevonden:) hou deze eens 2 seconden vast

Belangrijk is dat je de enkele noot met lip pursing kunt spelen zonder luchtverlies en zonder uitglijders naar naastgelegen gaten op de harp. Hou controle over de luchtstroom. Experimenteer met (het denken in) klanken terwijl je buigt: ii-oe. Denk aan de klank voordat je de noot speelt. Blijf volhouden als het niet direct lukt. Dit is een essentieel onderdeel van je spel, en ook zeer gevorderde spelers oefenen steeds maar weer op het buigen van de noten.(als je de 4’ hebt gevonden:) hou deze eens 2 seconden vast Belangrijk is dat je de enkele noot met lip pursing kunt spelen zonder luchtverlies en zonder uitglijders naar naastgelegen gaten op de harp. Hou controle over de luchtstroom.
Experimenteer met (het denken in) klanken terwijl je buigt: ii-oe. Denk aan de klank voordat je de noot speelt. Blijf volhouden als het niet direct lukt. Dit is een essentieel onderdeel van je spel, en ook zeer gevorderde spelers oefenen steeds maar weer op het buigen van de noten.