Ze waren niet de eersten met een plaat waarop ook een symfonie-orkest te horen was, maar wel een van de invloedrijkste met hun licht megalomane poging om het klassieke idioom van een groot koor en orkest te combineren met de typische klanken van een late jaren ’60 progrockband. Progrock avant la lettre, weliswaar. Procol Harum, het geesteskind van tekstschrijver Keith Reid en toetsenist en zanger Gary Brooker.
Het vroegste begin van Procol Harum ligt al in de vroege jaren ’60 bij de band The Paramounts van Gary Brooker. Ze hadden een klein hitje in 1963 op Parlophone, maar vielen weer uiteen in ’66. Toen ontmoette Brooker tekstschrijver Keith Reid en samen schreven ze een aantal nummers waarvoor de band Pinewoods werd opgericht; onder andere het later dus zo kolossaal populair geworden A whiter shade of pale – en toen dat nummer uitkwam besloten ze op suggestie van hun manager om de naam van de band te veranderen in de naam van de kat van een vriend. Procol Harum.
De Wissel van 7 april 2012