“Summer in the City” van The Lovin’ Spoonful stond in de prachtige zomer van 1966 wereldwijd als nummer één in de hitlijsten. Het nummer is geschreven door Mark Sebastian (broer van John Sebastian, leider van de band) en Steve Boone en stond oorspronkelijk op het album “Hums of The Lovin’ Spoonful”. Om het geluid van een stad in de zomer te weergeven maakte de band in het instrumentale deel van het nummer gebruik van de claxon van een VW Kever, een reeks van toeterende auto’s en als laatste een drilboor.
Mark Sebastian, in die tijd studerend aan de Blair Academy, had de teksten van “Summer In The City” ingezonden als gedicht voor publicatie in het literaire tijdschrift van de academie. Het gedicht had het refrein “but at night it’s a different world, go out and find a girl, come on, come on and dance all night, despite the heat it’ll be alright, and babe don’t you know it’s a pity, the days can’t be like the night, in the summer in the city.” .Oudere broer John, erg onder de indruk van het gedicht, veranderde de traag voortkabbelende tekst in een meer upbeat nummer maar behield de titel en het refrein. Mark’s deel bleef zoals hij het geschreven had, zowel de woorden als de muziek en bassist Steve Boone voegde het instrumentale middendeel aan de song toe.
Mark Sebastian, in die tijd studerend aan de Blair Academy, had de teksten van “Summer In The City” ingezonden als gedicht voor publicatie in het literaire tijdschrift van de academie. Het gedicht had het refrein “but at night it’s a different world, go out and find a girl, come on, come on and dance all night, despite the heat it’ll be alright, and babe don’t you know it’s a pity, the days can’t be like the night, in the summer in the city.” .Oudere broer John, erg onder de indruk van het gedicht, veranderde de traag voortkabbelende tekst in een meer upbeat nummer maar behield de titel en het refrein. Mark’s deel bleef zoals hij het geschreven had, zowel de woorden als de muziek en bassist Steve Boone voegde het instrumentale middendeel aan de song toe.
Het nummer werd veel gebruikt in reklamecampagnes en in film- en televisieproducties zoals bv. in The Simpsons aflevering “Poppa’s Got a Brand New Badge”, in de Only Fools and Horses aflevering “Miami Twice”, in de openingsbeelden van de Bruce Willis actiefilm “Die Hard With A Vengeance”, in een Gatorade reklamefilm uit 2006, in een film documentaire “Baseball-The Tenth Inning”: een film van Ken Burns uit 1994, in 1989 in de film “The Karate Kid”, deel III, in een advertentie voor het Britse warenhuis Marks & Spencer en in een reklamefilm voor de Nederlandse brouwerij Grolsch en de lingerieketen Hunkemöller. Het nummer werd ook gebruikt in de Debenhams advertentie “Actor” en in de tv-show “Family Ties”, in de scene waarin Steven Keaton (Michael Gross) de eerste paar teksten zingt tijdens het inspreken van een film.
Op een VH1 Classic aflevering van Classic Albums met Disraeli Gears van Cream, werd beweerd dat de overheersende gitaar riff van het nummer “Tales of Brave Ulysses” van Disraeli Gears is geïnspireerd op het toetsenbordriff van “Summer in the City”.
Het nummer komt ook voor in eerste film van de Duitse regisseur Wim Wenders “Summer in the City” uit 1970. Komedianten Horatio Sanz en Fred Armisen zongen het lied in het seizoen 2004 tijdens de finale van Saturday Night Live tijdens in sketch waarin verschillende leden van de cast nummers zingen die als zomer thema hebben. “Summer in the City” werd ook gebruikt als achtergrondmuziek bij American Idol’s seizoen 8 tijdens de tryouts in Phoenix, Arizona.
Van de Achterhoekse rockband Normaal was het een van de weinige Engelstalige nummers die zij opnamen in hun repertoire.
De Quincy Jones cover van ‘Summer in the City” is door Massive Attack gebruikt in het lied “Exchange” van hun veelgeprezen album Mezzanine, door Nightmares on Wax in “Interlude Night’s” zijn lied op het album Smokers Delight en ook door The Pharcyde op hun rudimentaire hit “Passin’ Me By” van het album Bizarre Ride II The Pharcyde. Het is ook gebruikt door Black Moon op hun nummer “Reality” uit 1994 en door Joe op de remix van zijn 2001 hit “Stutter”. Een andere cover, door de Gutter Brothers, verscheen op de soundtrack van de Only Fools and Horses film “Miami Twice”. Het lied is ook gebruikt door de Britse jazz-dance-act Incognito op het album “Bees + Things + Flowers” uit 2006.
Songtekst:
Op een VH1 Classic aflevering van Classic Albums met Disraeli Gears van Cream, werd beweerd dat de overheersende gitaar riff van het nummer “Tales of Brave Ulysses” van Disraeli Gears is geïnspireerd op het toetsenbordriff van “Summer in the City”.
Het nummer komt ook voor in eerste film van de Duitse regisseur Wim Wenders “Summer in the City” uit 1970. Komedianten Horatio Sanz en Fred Armisen zongen het lied in het seizoen 2004 tijdens de finale van Saturday Night Live tijdens in sketch waarin verschillende leden van de cast nummers zingen die als zomer thema hebben. “Summer in the City” werd ook gebruikt als achtergrondmuziek bij American Idol’s seizoen 8 tijdens de tryouts in Phoenix, Arizona.
Van de Achterhoekse rockband Normaal was het een van de weinige Engelstalige nummers die zij opnamen in hun repertoire.
De Quincy Jones cover van ‘Summer in the City” is door Massive Attack gebruikt in het lied “Exchange” van hun veelgeprezen album Mezzanine, door Nightmares on Wax in “Interlude Night’s” zijn lied op het album Smokers Delight en ook door The Pharcyde op hun rudimentaire hit “Passin’ Me By” van het album Bizarre Ride II The Pharcyde. Het is ook gebruikt door Black Moon op hun nummer “Reality” uit 1994 en door Joe op de remix van zijn 2001 hit “Stutter”. Een andere cover, door de Gutter Brothers, verscheen op de soundtrack van de Only Fools and Horses film “Miami Twice”. Het lied is ook gebruikt door de Britse jazz-dance-act Incognito op het album “Bees + Things + Flowers” uit 2006.
Songtekst:
Summer In The City (Mark Sebastian, Steve Boone & John Sebastian)
Hot town, summer in the city
Back of my neck getting dirty and gritty
Been down, isn’t it a pity
Doesn’t seem to be a shadow in the city
All around, people looking half dead
Walking on the sidewalk, hotter than a match head
But at night it’s a different world
Go out and find a girl
Come-on come-on and dance all night
Despite the heat it’ll be alright
And babe, don’t you know it’s a pity
That the days can’t be like the nights
In the summer, in the city
In the summer, in the city
Cool town, evening in the city
Dressing so fine and looking so pretty
Cool cat, looking for a kitty
Gonna look in every corner of the city
Till I’m wheezing like a bus stop
Running up the stairs, gonna meet you on the rooftop
But at night it’s a different world
Go out and find a girl
Come-on come-on and dance all night
Despite the heat it’ll be alright
And babe, don’t you know it’s a pity
That the days can’t be like the nights
In the summer, in the city
In the summer, in the city
Hot town, summer in the city
Back of my neck getting dirty and gritty
Been down, isn’t it a pity
Doesn’t seem to be a shadow in the city
All around, people looking half dead
Walking on the sidewalk, hotter than a match head
But at night it’s a different world
Go out and find a girl
Come-on come-on and dance all night
Despite the heat it’ll be alright
And babe, don’t you know it’s a pity
That the days can’t be like the nights
In the summer, in the city
In the summer, in the city