vrijdag 21 maart 2014

Een geschenk van Onze Lieve Here

In een recente publicatie in het toptijdschrift Music Theory and Related Fields hebben onderzoekers van de universiteit van Manchester aangetoond dat de panfluit het ideale instrument is. Ze laten zien dat de perfecte lengte van een panfluit gegeven wordt door de formule L=S/4F, waarbij L de lengte voorstelt, S de geluidssnelheid en F de frequentie. Deze vergelijking wordt ook wel God’s vergelijking genoemd en de onderzoekers durven daarom de stelling aan dat de panfluit een geschenk van Onze Lieve Here aan de mensheid is.

De Commissie voor het Werelderfgoed van UNESCO heeft het onderzoek aangegrepen om de panfluit wederom op de longlist voor de werelderfgoedlijst te zetten. Eerdere pogingen om de panfluit op de lijst zetten werden succesvol geblokkeerd door lobbyisten van reizigersverenigingen overal te wereld. Reizigersvereniging Rover laat bij monde van woordvoerder F. Orens dan ook weten “een gevoelige klap gekregen te hebben”. “Dit is slecht nieuws voor ons. In het verleden waren we nog bij machte om commissieleden met hoeren, geld en luxe vakanties om te kopen. Maar nu blijkt dat rietstengels met een touwtje eromheen instrumenten van God zouden zijn wordt het een stuk lastiger om het christelijke smaldeel om te kopen. Ik wil er wel bij zeggen dat we an sich niets tegen de panfluit hebben maar wel tegen de uitwassen van de panfluit: je kan geen tegel meer omkeren op Amsterdam CS of er ligt wel zo’n roodhuid op die de trommelvliezen van hardwerkende Nederlanders aan het verminken is. Als we nu niets beginnen tegen de panfluit lopen we over twintig jaar allemaal met zo’n stuk pandavoer tussen ons tanden.”

Muziekprofessor L. Blokhuis is echter opgetogen: “Ik weet nog goed dat ik als klein jongetje naar de radio zat te luisteren en opeens het fenomenale panfluitgeluid van Gheorghe Zamfir hoorde. De volgende dag ben ik naar de platenzaak gerend en heb al zijn platen aangeschaft, waar ik iedere avond stiekem naar luisterde. Mijn vader vond namelijk panfluitmuziek ‘gehuil op een stukje bamboe, persoonlijk door Satan bedacht.’ Met de kennis van nu had ik dus niet die platen in mijn hol hoeven steken om ze mijn kamer in te krijgen”.