zaterdag 11 juni 2016

No Milk Today

Uit Manchester kwamen ze, de Engelse Herman’s Hermits en tussen 1965 en 1969 verschenen ze zeven keer in de nederlandse top 40.  Op het hoogtepunt van hun roem bestonden Herman’s Hermits  uit  gitaristen/zangers Keith Hopwood, Karl Green en Derek Leckenby; drummer Barry Whitwam en zanger Peter Noone, die volgens sommigen sprekend leek op een stripfiguur, Sherman.  Vandaar de naam van de groep.
De groep bestond sinds 1963 en aanvankelijk speelden de jongens R&B.  Ze schreven ook heel wat van hun eigen nummers.  Producent Mickie Most vond dat niet zo geschikt en dirigeerde de jonge groep (Peter Noone was aan het begin van de muzikale loopbaan zelfs nog maar 15, doch had al Engelse roem opgebouwd door in de populaire serie ‘Coronation Street’ te acteren) naar een wat meer naar de middenmoot klinkende ‘veilige’ popmuziek.  Dit zou later in de VS gebeuren met de door mij al eens eerder besproken Monkees.  Zo werden Herman’s Hermits waanzinnig populair in de britse popwereld, maar ook in de VS.  In Nederland waren “Mrs Brown you’ve got a lovely daughter’ en ‘I’m Henry the Eighth I am’ bescheiden hits in 1965 en in 1966 werd ‘Dandy’ nummer 3: een Ray Davies – Kinks – lied.



Maar dat veranderde eind 1966.  ‘No Milk Today’ kwam in oktober dat jaar de top 40 binnen en stormde binnen een maand naar nummer 1, waar ze maar liefst vijf weken verbleven.   Dat jaar zag 14 verschillende nummers 1, dus ga maar na hoe populair.  Het lied had een alleraardigst filmpje waarbij de groep in een heuse melkfabriek teweer ging, en al zingend aan de lopende band stond.  Jammer genoeg heb ik dat filmpje niet op Youtube kunnen vinden, maar ik herinner me het nog wel!  Wat heb ik een plezier aan die plaat gehad.  Het lied was geschreven door Graham Gouldman, die ook voor de Hollies schreef, en zelf voor 10cc uitkwam.  ‘No Milk Today” is volgens mijn weten nergens anders zo’n grote hit geweest, zou het aan die melk gelegen hebben?