donderdag 1 juni 2017

Geschiedenis van de Nederlandse popmuziek (3)

In de late jaren vijftig bestaat er ook in Nederland al een undergroundcircuit. In nachtclubs en andere rokerige gelegenheden maakt daar de indo-rock furore. Onder Indische jongeren is de Amerikaanse populaire cultuur al veel langer ingeburgerd. De rock & roll van de Tielman Brothers is even energiek en opwindend als die van hun Amerikaanse collega's. De groep is internationaal befaamd als live-act en mag zelfs The Beatles tot haar fans rekenen, maar tot plaatsucces komt het niet.


De opkomst van de zeezender Radio Veronica en de internationale opmars van The Beatles leidt tot een stroom aan nederbeat: Golden Earring, The Motions, Q65, de RO-D-YS, The Outsiders, The Shoes, Les Baroques en The Hunters. Epicentrum van de nederbeat is de Scheveningse boulevard, waar de bands veelvuldig optreden en van waar men Radio Veronica kan zien liggen. In tegenstelling tot de tienersterren zingen deze beatgroepen in het Engels en benaderen ze vrij natuurgetrouw de sound die internationaal gemeengoed is geworden. Joop Visser en Boudewijn de Groot brengen met de akoestische gitaar Nederlandstalige liedjes in een stijl die het midden houdt tussen het Franse chanson en de Amerikaanse folk. Nederlandstalige beat is er van Het , Armand en Karin Kent, terwijl de Nederlandse liedcultuur hoog wordt gehouden door de cabaretiers Toon Hermans en Wim Sonneveld. Annie M.G. Schmidten Harry Banninkschrijven geschiedenis met de televisiemusical Ja Zuster Nee Zuster.