zaterdag 20 september 2014

Canon van de Nederlandse Popmuziek: 1968 & Palingsound

In 1968 scoren The Cats uit het vissersdorpje Volendam hun eerste nummer 1 hit met de single Lea. Er zullen er nog zes volgen. In het kielzog van The Cats is er in die jaren in meer of mindere mate succes voor andere Volendamse bands zoals Left Side, Alles, Canyon en Jen Rog. Als de manager van The Cats in die tijd een nieuwe single bij de radiostations komt pluggen, neemt hij steevast wat gerookte paling mee voor de discjockeys. Hierop verzint Veronica-dj Joost den Draaijer (Willem van Kooten) de term palingpop. In eerste instantie voor de muziek van The Cats, maar al snel ook voor andere bands uit het vissersdorp. Muzikaal staat de term voor weemoedige melodieën en harmonieuze (samen)zang, verpakt in een gladde sound met soms (bombastische) orkestrale arrangementen.


Hoewel niet uit Volendam afkomstig maar uit Hoorn, wordt ook de muziek van de George Baker Selection gerekend tot de palingsound. Hij weet het genre zelfs een internationaal karakter te geven door met Una Paloma Blanca een internationale hit te scoren. Vanaf de jaren zeventig groeit de Volendamse band BZN uit tot één van de populairste Nederlandse groepen ooit. Volendam blijft sindsdien binnen de popmuziek een rol van betekenis spelen, tot op de dag van vandaag met Jan Smit en Nick & Simon. Voor een dorp waar tegenwoordig iets meer dan twintigduizend mensen wonen blijft het bijzonder dat het zoveel succesvolle artiesten en groepen heeft voortgebracht. Volendam kent tegenwoordig zelfs een eigen Palingsound Museum.