Twee mannen zitten behoorlijk aangeschoten in de kroeg. ''Weet je wat we eens zouden moeten doen?'' hikt de een. ''Samen een lp opnemen!'' De ander gniffelt. ''Hahaha, prima idee! Ik heb alleen nog nooit gezongen!'' Het klinkt als het begin van een slechte grap en zo vatte Rob Out, dj en programmaleider bij Radio Veronica, het ook op. Peter Koelewijn, de andere man in de kroeg, was echter bloedserieus. De volgende dag rondde Koelewijn zijn versie af van de klassieker 'Come to my bedside my darling', belde arrangeur Job Maarse, reserveerde studioruimte in Den Haag en nam in enkele uren tijd de orkestband op. Vervolgens belde hij Rob Out, die al helemaal was vergeten wat hij had toegezegd. Out bleek nog best aardig te kunnen zingen ook en beide heren waren behoorlijk in hun nopjes met 'Kom uit de bedstee'. Het nummer werd in 1968 op single uitgebracht (onder het pseudoniem Egbert Douwe) en belandde binnen twee weken op de eerste plaats in de Top 40 – geen grote verrassing natuurlijk.
Om te kunnen profiteren van het plotselinge succes moest er snel een lp verschijnen. Peter Koelwijn schreef in razend tempo een handvol nieuwe liedjes en recyclede enkele van zijn grote hits (waaronder 'Kom van dat dak af', 'Beestjes' en 'Ik heb geen zin om op te staan'). De lp 'Kom uit de bedstee mijn liefste' verscheen in het najaar van 1968 en werd een groot succes. Rob Out had echter helemaal geen zin in zijn nieuw verworven sterrenstatus, weigerde op te treden (hij had wel wat beters te doen) en het zou bij deze ene lp blijven – op wat losse singles na (zoals 'Papa wat gebeurt er?' uit 1974, samen met zijn dochter Birgit). 'Kom uit de bedstee' is vooral een erg melig album, waar het speelplezier vanaf spat.