zaterdag 1 juli 2017

Geschiedenis van de Nederlandse popmuziek (4)





Popmuziek waaiert in verschillende stijlen uiteen en er ontstaat een verschil tussen hitparadepop en albumrock. Tot deze laatste categorie behoren Rob Hoeke, Cuby + Blizzards (blues), Group 1850 (psychedelica), Swinging Soul Machine (soul), Brainbox (rock), Ccc Inc. (folkrock), en de symfonische rockgroepen Supersister, Kayak, Alquin en Solution. Deze namen komen ook het meest voor in het live-circuit van gesubsidieerde club- en buurthuizen, eerst provadya's geheten, later open jongerencentra (OJC's). De eerste zalen zijn Fantasio, Paradiso, Melkweg en Paard van Troje. Ook de eerste Nederlandse popfestivals vinden plaats: Kralingen en Pinkpop. Nederlandse hitparadepop klinkt meer volwassen en oogst steeds grotere successen, ook over de landsgrenzen. Als in 1970 Shocking Blue met Venus de eerste plaats van de Amerikaanse hitparade haalt, richt de internationale muziekwereld haar ogen op Nederland. In de slipstream scoren George Baker, Tee-set, Sandy Coast, Mouth & Macneal, Earth And Fire, Dizzy Man's Band, Greenfield & Cook, Ekseption, Focus, Catapult en de Golden Earring grote internationale hits. Het zijn vooral middelbare scholieren en studenten die deze popcultuur dragen. De rest van Nederland luistert in deze jaren liever naar de palingpop van The Cats en BZN of de smartlappen van Heintje, Corry en de Rekels, Jacques Herb en Vader Abraham, die de hitparade domineren. Voor de linkse intellectueel zijn er de afwisselend melancholieke en kritische liederen van Ramses Shaffy, Liesbeth List, Herman van Veen en Robert Long.


In augustus 1974 maakt de Nederlandse regering een eind aan de uitzendingen van de zeezenders Veronica en Radio Noordzee. De publieke zender Radio 3, met voor elke omroep een eigen uitzenddag en dus een veel minder duidelijke identiteit, slaagt er niet in een plek in de harten van de jongeren te veroveren. De succesvolle namen uit de tijd van de zeezenders verdwijnen in de anonimiteit. Hun plaats wordt ingenomen door middle-of-the-road acts als Teach in, Luv', Long Tall Ernie and the Shakers, Lucifer en Anita Meyer. Pussycat (Mississippi) haalt in 1976 de eerste plaats van de Britse hitparade en het producersproject Stars On 45 doet in 1980 hetzelfde in Amerika, maar dit zijn toevalstreffers. Met het verdwijnen van de zeezenders is de bodem onder het succes van de Nederlandse hitparadepop weggeslagen. Wat wel floreert is de live-muziek in de open jongerencentra. Herman Brood & His Wild Romance, Gruppo Sportivo, The Meteors, Vitesse en de Molukse groep Massada vieren er grote successen. Ze inspireren talloze jongeren om ook een band te beginnen. In de hitparade is dit jeugdig elan echter nauwelijks terug te vinden.