vrijdag 1 september 2017

Geschiedenis van de Nederlandse popmuziek (6)

 In eigen land leidt de introductie van commerciële radio en televisie tot een aardverschuiving in het medialandschap. Er is meer zendtijd te vullen en dus ook meer ruimte voor muziek van MOR-artiesten als René Froger, Gerard Joling, André Rieu of Frans Bauer. De geruchtmakende televisieprogramma's van Paul de Leeuw spelen een belangrijke rol in de popularisering van het Nederlandstalige lied. Hiervan profiteren Marco Borsato, Guus Meeuwis, Ruth Jacott, Acda en De Munnik en vele anderen.


Ook in het clubcircuit raakt de Nederlandse taal meer en meer geaccepteerd. Opmerkelijk is dat het vooral groepen uit de provincie zijn die succes hebben met liedjes in hun moerstaal: Van Dik Hout, De Kast, Bløf, Skik, Volumia! en Rowwen Hèze. Vanuit het clubcircuit komt regelmatig nieuw talent bovendrijven: Heideroosjes, Daryll-Ann, Junkie XL, Caesar, Travoltas, Green Lizard, Johan en Racoon. Solex en Arling & Cameron oogsten vooral in het buitenland waardering.

Naast het clubcircuit ontdekken steeds meer bands het theater als plek om op te treden. Nits, Frank Boeijen, Tröckener Kecks, Bløf, Frédérique Spigt, Normaal, Van Dik Hout, Ilse DeLange, The Scene, Golden Earring, Anouk, allemaal doen ze succesvolle theatertournees.