vrijdag 5 oktober 2012

1962 ♫ ♫ James Bond

Op 5 oktober 1962 gaat de eerste James Bond speelfilm in première: Dr. No, met Sean Connery en Ursula Andress, naar het gelijknamige boek van Ian Fleming.
Je hoort het wereldberoemd geworden James Bond thema door het John Berry Orchestra en Kingston Calypso door Byron Lee and the Dragonaires.


Maar ook op 5 oktober: de eerste (of tweede: zie ons artikel van 7 januari 2012) single van The Beatles wordt uitgebracht: Love Me Do.Het nummer verscheen in 1963 ook op Please Please Me, het eerste album van The Beatles.


Manager Brian Epstein zou zelf tienduizend exemplaren van de eerste single van The Beatles hebben opgekocht, om ervoor te zorgen dat de band in 1962 zijn eerste hitparadenotering te pakken kreeg.
Dat blijkt uit een nieuwe BBC-documentaire.
Het is deze week exact vijftig jaar geleden dat Love Me Do, de eerste single van The Beatles, verscheen. Al decennia lang gingen er geruchten dat manager Brian Epstein destijds tienduizend exemplaren van de single had opgekocht om ervoor te zorgen dat het een hit werd.
In de documentaire Love Me Do: The Beatles ’62 bevestigt zakenpartner Joe Flannery dat gerucht. Hij zou ze hebben zien liggen in een opslagruimte. Leden van The Merseybeats, een andere band waarvan Epstein de manager was, zou opdracht hebben gekregen singles van Love Me Do te kopen op plekken waar ze optraden.
De tactiek van Epstein bleek te werken, want Love Me Do werd de eerste hit voor The Beatles in Groot-Brittannië, waar het de zeventiende plek bereikte in de Top 40. In de VS deed de single het overigens aanzienlijk beter. Daar kwam Love Me Do in 1964 op de eerste plek terecht.